O malwaru: jak poznám, že je můj počítač napaden?
Není vždy jednoduché rozpoznat, že je Váš počítač napaden. Nicméně existuje několik obecných příznaků (symptomů) které indikují, že je s počítačem něco v nepořádku, resp. je nakažen malwarem.
Všímejte si odlišností od běžného chování počítače, na jaké jste byli zvyklí.
Jedná se zejména o následující úkazy:
- Neobvyklá chybová hlášení, obrázky a ikony, zvláštní zvukové signály
- CD/DVD mechanika se samovolně otevírá a zavírá
- Programy se spouští bez Vašeho příkazu
- Zobrazují se varování, že některý z programů se snaží otevřít spojení do internetu bez Vašeho vědomí
Další známky nákazy:
- Vaši přátelé a kolegové Vás informují, že od Vás přijali e-mail, který jste jim neodeslali
- V příchozí poště se Vám objevují emaily, které nemají odesílatele ani předmět
- Váš počítač se často „zasekává“, nebo rovnou havaruje. Často se v tomto případě objevuje ona pověstná „modrá smrt“.
- Počítač se výrazně zpomalí. Start systému je zdlouhavý.
- Operační systém se nezavede. Na monitoru se např. objeví hláška „chybí operační systém“
- Některé soubory a složky jsou poškozené, nebo úplně chybí
- Neobvyklá aktivita pevného disku (LED dioda pevného disku často a dlouze svítí)
- Něco se děje s Vaším webovým prohlížečem (zamrzání, změna domovské stránky, pomalé odezvy,…)
V 90% případů souvisejí vyjmenované problémy se špatnou funkcionalitou softwaru, nebo s hardwarovou poruchou. Nicméně v těch zbývajících 10% je vysoká pravděpodobnost, že za těmito problémy stojí nákaza malwarem.
Rada na závěr: již při prvním podezření je vhodné provést některou z následujících akcí:
- Stáhnout si a nainstalovat zkušební verzi některého z produktů Kaspersky Lab ( Kaspersky Anti-virus, Kaspersky Internet Security 2013), provést aktualizaci a následně kompletní analýzu počítače
- Použít volně dostupný nástroj na analýzu Kaspersky Security Scan
* veškeré zkušební verze lze stáhnout na http://www.kaspersky.com/cz/downloads
Pokud si nebudete vědět rady, neváhejte nás kontaktovat. Náš tým odborníků je Vám k dispozici na drese techsupport@shiftcom.cz.